Pielgrzymki
Pielgrzymki w różnych religiach.
Ogólna charakterystyka
Pielgrzymka jest to indywidualna lub grupowa wędrówka do miejsca uświęconego przez daną tradycję ludową. Pielgrzymowanie do miejsc świętych i cudownych, mające szczególnie znaczenie dla wiernych, występujących w judaizmie, islamie, chrześcijaństwie oraz w hinduizmie i buddyzmie.
Z pielgrzymka wiąże się z miejscem świętym, natomiast z miejscem świętym – świątynia. Otóż świątynia pochodzi z gr. temenos, łac. templum, budynek lub określony teren (np. plac) przeznaczo¬ny i przystosowany do celów sakralnych: parafii, zboru, gminy wyznaniowej czy innej grupy religijnej (asyryjsko-babiloński — zigurat, buddyjska – stupa, chińska - pagoda, żydowska — synagoga i bożnica, chrzęścijańska — kościół, cerkiew czy dom modlitwy).
Ośrodek pielgrzymkowy (kultu rel.) musi od¬znaczać się kilkoma cechami, które decydują o jego funkcjonalności.
Cechy ośrodka pielgrzymkowego: miejsce święte i jego odniesienie do terytorium zamieszkanego przez potencjalnych pątników; wyposażenie w niezbędne przedmioty kultu — obrazy, figury, relikwie, stacje drogi krzyżowej, źródełka wody itp.; ideologia ośrodka, czyli ze¬spół treści religijnych i kulturowych, związanych z jego typem i charakterem, co ułatwia mu propago¬wanie własnych idei, haseł i wzorów życia religijnego i moralnego; zespół duchownych i aktywnych wyznawców świeckich skupionych w ośrodku pielgrzymkowym, którzy decydują o skutecz¬ności jego akcji duszpasterskiej i religijnej — od ich aktywności zależy zarówno utrzymanie i roz¬wój sanktuarium, jak i zaspokojenie potrzeb i oczekiwań pielgrzymów.
Ludzie pielgrzymują z różnych powodów, różnie też motywują własny udział w określonej pielgrzymce. W pielgrzymce ściśle religijne znaczenia nabiera motywacja wewnętrzna przemiany moralnej. Motywacja biologiczno-kosmologiczna jest skutkiem przeżywania niepewności egzystencjalnych przez jednostki, rodziny, społeczności lokalne, naród czy całą ludzkość. Lęki te wpływają na ożywienie praktyk religijnych, a jego przejawem jest wzrastająca liczba pielgrzymów. Motywacja wiecznego zbawienia wiąże się z pragnieniem osiągnięcia przez człowieka wiecznego szczęścia. W dążeniu tym są pomocne także praktyki religijne, w tym pielgrzymki, w co wierzą sami pątnicy. Motywacja wewnętrznej przemiany moralnej łączy się ściśle z wartościami preferowanymi przez daną religię. Tak, więc pielgrzymka wpływa na życie religijne pątników w 3 sferach: świadomości religijnej, praktyk religijnych i życia moralnego. Pobyt pątników w ośrodku pielgrzymkowym pogłębia ich świadomość religijną, wyzwala wiele przeżyć i doznań religijnych, które wiążą ich emocjonalnie z sanktuarium. Jednak wpływ pielgrzymki uwidacznia się najbardziej w spełnianiu praktyk religijnych, które nabierają żywotności.
Chrześcijaństwo
W chrześcijaństwie pielgrzymowanie do miejsc świętych i cudownych jest znane od najdawniejszych czasów. W okresie wczesnego chrześcijaństwa wierni odwiedzali gminy na terenie Palestyny, miejsca życia i działalności publicznej Jezusa. W czasach cesarza Konstantyna zbudowano pierwsze kościoły pielgrzymkowe.
Pielgrzymki łączono wówczas ściśle z kultem męczenników, a pątnicy modlili się o pomoc w różnych sprawach życiowych w miejscach ich śmierci lub przy ich grobach. W miejscach tych później odprawiano także msze i urządzano uroczyste stypy. W Rzymie czczono szczególnie groby apostołów: św. Piotra i św. Pawła. Pielgrzymów przyciągały też miejsca zdarzeń nadzwyczajnych i miejsca cudowne, w których modlili się w różnych potrzebach, zwł. o uleczenie z chorób i przywrócenie zdrowia.
W różnych okresach dziejów chrześcijaństwa zmieniały się obiekty kultu pielgrzymkowego. Najpierw były to miejsca związane z życiem, męką i śmiercią Jezusa, następnie katakumby w Rzymie, mieszczące szczątki apostołów i męczenników, a później inne miejsca, w których znajdowały się obrazy, figury i relikwie świętych. W okresie średniowiecza, pod wpływem rozpowszechnionego kultu Matki Bożej, szczególnego znaczenia nabrały pielgrzymkowe ośrodki kultu maryjnego, np. we Francji pielgrzymowali do nich królowie — od Filipa Augusta do Ludwika XVIII; późniejsze objawienia w Lourdes, Fatimie i La Salette przyczyniły się do odrodzenia i ugruntowania pielgrzymek.
Polska
Do najstarszych polskich ośrodków pielgrzymkowych należą m.in.: klasztor benedyktyński na Łysej Górze, Trzebnica (grób św. Jacka), Kraków (grób św. Jadwigi, relikwie św. Stanisława i św. Floriana), Stary Sącz (relikwie św. Kingi), Święta Lipka, Miechów. Współcześnie ośrodki pielgrzymkowe w Polsce w większości mają charakter maryjny. Już w XVII w. Jasna Góra w Częstochowie stała się ważnym miejscem kultu cudownego obrazu Matki Bożej.
W 1324 r. ks. Władysław Opolczyk lub Królowa Jadwiga powierzyła opiece paulinom otoczony kultem obraz Matki Bożej Częstochowskiej, uważany jako dzieło św. Łukasza Ewangelisty. Znajdująca się w Częstochowie ikona jest renowacją z XV w. wykonaną przez nieznanego artystę z zastosowaniem formalnego stylu bizantyjskiego. Dzięki opiece Matki Bożej klasztor ten zdobył sławę niezdobytej twierdzy. Był on bezskutecznie oblegany przez Szwedów, Austryjaków i Rosjan.
Obecnie w Polsce jest ponad 2 tyś. sanktuariów, w tym ok. 500 zalicza się do sanktuariów pielgrzymkowych, a ponad 400 to ośrodki kultu maryjnego. Popularność i znaczenie miejsca kultu pątniczego znacznie wzrasta od momentu koronacji obrazu Matki Bożej w danym sanktuarium. Istnieje 160 ośrodków regionalnych, m.in.: Bardo Śląskie, Wambierzyce, Trzebnica, Kalwaria Pacławska, Kodeń, Leśna Podlaska, Gietrzwałd, Święta Lipka, Wejherowo, Swarzewo, a także blisko 340 ośrodków o znaczeniu lokalnym; 3 ośrodki mają zasięg międzynarodowy: Jasna Góra, Niepokalanów i Warszawa (groby J. Popiełuszki i S. Wyszyńskiego), a 7 ośrodków — zasięg krajowy: Piekary Śląskie, Kalwaria Zebrzydowska, Góra Św. Anny, Licheń Stary, Gniezno, Kraków, Oświęcim (M. Kolbe). Co roku pielgrzymuje ok. 8 mln. osób. Głównym ośrodkiem pielgrzymkowym pozostaje od dawna Jasna Góra w Częstochowie podczas uroczystości Wniebowzięcia przybywa tu około 300 tys. pielgrzymów. Od końca lat 70. odwiedza to miejsce ponad 3 mln. osób rocznie, w tym ok. 100 tyś. obcokrajowców.
Lourdes
W połowie XIX wieku doświadczenia prostej kilkunastoletniej dziewczyny spowodowały, że na Lourdes skupiła się uwaga świata. Nad brzegami rzeki Gave Matka Boża objawiła się Bernadetcie Soubirous, a spokojna wioska zaczęła się przekształcać w centrum pielgrzymkowe.
Medjugorie
Medjugorie jest miejscem kultu maryjnego i celem katolickich pielgrzymek. 24 VI 1981 r. na górze Podbordo ukazała się dzieciom Matka Boża, wzywając ludzkość do pokoju i pojednania przez nawrócenie, modlitwę, post i wiarę. Mimo że Kościół nie potwierdził autentyczności objawień przybywają tu liczni pielgrzymi.
Gwadelupa
W XVI wieku Matka Boża objawiła się dorosłemu mężczyźnie. Te objawienie dało początek jednemu z najbardziej sekularnych miejsc pielgrzymkowych na świecie. Główne pielgrzymki odbywają się 11 i 12 grudnia, gdy trwają pełne rozmachu uroczystości.
Santiago de Compostela
W średniowieczu ta miejscowość pełniło, obok Jerozolimy i Rzymu rolę jednego z trzech głównych centrów pielgrzymkowych. Pielgrzymi przybywali do tego zakątka północno – zachodniej Hiszpanii, by „odwiedzić” ciało św. Jakuba.
Ludzie pielgrzymują do Rzymu ze względu na przepiękne świątynie (bazyliki), groby papieży.
Judaizm
W judaizmie pielgrzymka jest nakazem religijnym, obowiązkiem Żyda „trzy razy w roku zjawić się winien każdy twój mężczyzna przed Panem, Bogiem swoim" (Wj 25,17; Pwt 16,16), „Wszyscy są zobowiązani do stawienia się w miejscu pielgrzymkowym, w Jerozolimie na dziedzińcu świątecznym". Z okazji pielgrzymek nałożono na Żydów 3 przykazania: ofiarę stawiennictwa (całościową), ofiarę świąteczną (pokojową) i ofiarę radosną, a powrót z pielgrzymki mógł nastąpić dopiero po upływie wszystkich dni świątecznych. Obowiązek taki należało spełnić 3 razy w roku. Ofiara stawiennictwa i ofiara świąteczna obowiązywały także dzieci, które pielgrzymowały wraz z rodzicami: „W to święto będziesz się radował ty, syn twój i córka, sługa twój i niewolnica, a także lewita, obcy, sierota i wdowa, którzy żyją w twoich murach" (Pwt 16,14). Centrum pielgrzymki Żydów jest Jerozolima, w której odwiedzają oni m.in. Ścianę Płaczu oraz grób króla Dawida.
Żydzi uważają całe miasto Jerozolimę za miejsce święte, to najbardziej żarliwi wyznawcy nie opuszczają Jerozolimy bez modłów u Ściany Płaczu. Tradycja ta wywodzi się z czasów po zburzeniu miasta i świątyni żydowskiej przez Rzymian w 70 roku n. e. w odwecie za uprzednie powstanie żydowski. Wtedy zamordowano lub ukrzyżowano dziesiątki tysięcy ludzi, tysiące innych wzięto do niewoli lub wypędzono razem z dziećmi. Każdego roku, w dzień zburzenia świątyni (6 sierpień), Żydzi przychodzą do muru opłakiwać narodową tragedię. Wszyscy żydowscy pielgrzymi przybywający do Jerozolimy najczęściej pragną także spędzić chwilę pełną smutnej zadumy w Yad Vashem, pomniku pomordowanych ofiar nazizmu. Obiekt ten zbudowano w 1957 roku. Wznosi się na Górze Pamięci, z dala do codziennego zgiełku miasta, na rozległej platformie z betonu, ze ścianami z szeregów bazaltowych głazów. W sanktuarium pamięci płonie wieczny ogień, a na podłodze wypisane jest dwadzieścia jeden obozów koncentracyjnych.
Islam
Pielgrzymowanie do miejsc związanych z życiem Mahometa czy innych ważnych postaci islamu jest istotnym elementem religii muzułmańskiej. Odbycie pielgrzymki do Mekki (Arabia Saudyjska) jest jednym z pięciu filarów wiary (arkan) w tej religii.
Można wyróżnić 3 rodzaje pielgrzymek w islamie:
hadżdż (hadż) - pielgrzymka do Mekki, tzw. większa lub pełna. Jej odbycie jest obowiązkiem każdego wyznawcy, chyba że z powodów finansowych bądź zdrowotnych wyprawa taka jest niemożliwa. Hadżdż ma charakter zbiorowy i odbywa się tylko w czasie miesiąca pielgrzymki zu al-hidżdża. Pielgrzymi zbliżając się do świętego terytorium Mekki wchodzą w stan uświęcenia, przywdziewają białą szatę. Pielgrzymka rozpoczyna się 7. dnia wspomnianego miesiąca kazaniem w meczecie. Przez kolejne 3 dni wyznawcy wędrują po okolicy docierając do różnych symbolicznych miejsc, m.in. doliny Mina, równiny Arafat, wzgórza Al-Muzdalifa. W tym czasie sprawują wiele modlitw i obrzędów, np. kamienowanie szatana. Przez kolejne trzy dni pielgrzymi odpoczywają. Hadżdż gromadzi corocznie kilka milionów wyznawców islamu, których nazywa się wówczas hadżi (pielgrzym).
umra - również pielgrzymka do Mekki, ale nazywana mniejszą. Ma charakter indywidualny, a jej czas nie jest określony. Najważniejszym jej elementem jest siedem rytualnych okrążeń Kaaby i ucałowanie hadżaru - Czarnego Kamienia. Umra często łączona jest z hadżdżem.
ziara - pielgrzymka do grobów świętych islamu, a zwłaszcza do grobu Mahometa w Medynie.
W Mekce na dziedzińcu Świętego Meczetu znajduje się najważniejszy obiekt sakralny islamu, Al- Kaba (w kształcie prostopadłościanu, wys. 15 m), który należy obejść 7 razy. Pielgrzymi w ramach ceremoniału dotykają lub całują Czarny Kamień, wmurowany we wsch. narożniku Al-Kaby. Każdy muzułmanin powinien przynajmniej raz w życiu odbyć pielgrzymkę do Mekki, po spełnieniu określonych warunków: szczerze żałować za grzechy i postanowić poprawę życia przed Bogiem i ludźmi, naprawić szkody wyrządzone innym ludziom, uchybienia i zniewagi, zagwarantować utrzymanie materialne rodzinie do swego powrotu z pielgrzymki Muzułmanie, udają się również do Medyny, gdzie żył Mahomet i gdzie znajduje się jego grób.
Sikhizm
W sikhizmie Guru nie uznawali celowości pielgrzymek do miejsc świętych, z czasem zaczęto jednak nawiedzać miejsca związane z życiem i działalnością Guru. Wśród tych miejsc najświętsza jest Złota Świątynia w Amritsarze – główne sanktuarium sikhów.
Złota Świątynia, inaczej Harimandir, już na pierwszy rzut oka zwraca uwagę swym dostojeństwem i pięknem. Zbudowana w 1766 roku stoi na świętym jeziorze i ozdobiona jest pozłacanymi inskrypcjami z pism świętych. Na jej murach widać ślady zaciętych bojów, nie tak dawno toczonych pomiędzy sikhami i hindusami. Ściany świątyni zostały osmolone dymem, przestrzelone kulami i poszczerbione odłamkami granatów. Ale pomimo tych aktów przemocy Złota Świątynia nadal żyje, jest prowizorycznie naprawiana, a nawet częściowo odbudowywana.
Tak, więc ten wspaniały przybytek kultu trwa nadal, jak Kaba w Mekce, prawdziwie święte miejsce, i to otwarte dla wszystkich, niezależnie od wyznania. Pielgrzymki do niej nie są wymogiem wiary, chociaż większość sikhów odwiedza ją przynajmniej raz w życiu. Dla zwykłych turystów nie jest to jednakże obiekt godny polecenia. Z uwagi na zaciekłość separatystów, co w każdym momencie grozi ponownym wybuchem rozruchów, lepiej Złotą Świątynię w Amritsarze pozostawić wyłącznie jej wyznawcom.
Hinduizm
Ortodoksyjni buddyści nie odbywają pielgrzymki w chrześcijańskim zachodnim pojęciu tego słowa – wyruszają jedynie na osobistą podróż w poszukiwaniu głębszej duchowej świadomości. Wielu buddystów odwiedza niektóre z miejsc świętych w nadzieji na poszerzenia swej wiedzy lub dla wspomnienia założyciela ich religijnej tradycji.
Hinduska świątynia jest miejscem zamieszkania bóstwa, ziemską repliką jego niebiańskiego domu. Podczas specjalnych świąt gromadzą się w niej wierni, jednak przez większą cześć czasu świątynia pozostaje pusta, służąc jedynie za siedzibę danego bóstwa. Jej forma architektoniczna jest obrazem świętej góry, na której mieszka bóstwo. Stojący w niej posąg bóstwa reprezentuje cielesne i duchowe rozkosze tak chętnie rozdawane przez nie wszystkim wierzącym. Podobnie jak w katolickich kaplicach Matki Boskiej, wizerunek bóstwa traktowany jest jako jego uosobienie.
Miejscami świętymi gdzie przybywają wierni są:
-
Świątynia w Maduraju
-
Ganges
Świątynia w Maduraju
Świątynia stoi na wyniesionej platformie otoczonej kwadratowymi lub prostokątnymi krużgankami z otwartymi werandami. Nad tym wszystkim góruje kamienna budowla, o wielu poziomach, każdy z coraz mniejszymi salami i werandami. Gała powierzchnia ścian pokryta jest rzeźbami bogów i bogiń, świętych zwierząt, owoców, kwiatów i roślin.
Z całą pewnością jest to jedno z najbardziej zapadających w pamięć miejsc pielgrzymkowych na świecie.
Świątynia ta, nazwana od Minakszi, księżniczki, z którą ożenił się Siwa w swoim wcieleniu jako Pan Sundareśwara, została założona w XII wieku, jednak znaczna cześć obecnej budowli powstała w XVII wieku. Cztery monumentalne bramy wiodą przez masywne zewnętrzne mury na główny dziedziniec, pięć innych do sanktuarium, a wszystkie pokryte są setkami rzeźb. Długie szeregi misternie malowanych kolumn stoją w Sali Tysiąca Filarów, gdzie każdy jest inny i pokryty reliefami. Tysiące posągów opowiada wielkie eposy — a wszystko służy ukazaniu przewodniej myśli: „Jedno jest wszystkim, wszystko jest jednym".
Budowla wznosi się w serii dachów, kopuł i wież, gdzie architektura i rzeźba są ze sobą nierozerwalnie związane. Kamienne piętra są odbiciem łańcuchów górskich, zamieszkiwanych przez bogów. Kwiat lotosu i solarna aureola z promieniami słonecznymi wieńczą cztery strony najwyższego dachu, by wskazywać przejście do niebios.
Corocznie w styczniu i lutym, w dzień wyznaczony przez hinduski kalendarz, odbywa się tam święto zwane Teppam.
Ganges
W Allahabadzie, gdzie Ganges łączy się z Jamuną, i gdzie wielcy bogowie upuścili ziarno nieśmiertelności w formie kropli spermy Siwy, corocznie, podczas święta Audh Kumbh, gromadzą się miliony hindusów, by odbyć rytualną kąpiel w tych podwójnie błogosławionych wodach.
Stąd, aż do miejsca, w którym Ganges łączy się z kolejną świętą rzeką, Brahmaputrą, nad jego brzegami znajdują się liczne świątynie z lingą Siwy oraz schody prowadzące ku wodzie. Miliony ludzi gromadzą się wzdłuż rzeki aż do delty, odbywając rytualne kąpiele, odprawiając własne modły i odśpiewując święte inwokacje.
Innym zwyczajem, nieodłącznie związanym się z Indiami, jest palenie pod gołym niebem zwłok zmarłego. Nigdzie rytuał ten nie jest bardziej przejmujący, aniżeli nad Gangesem: stos z wysuszonego drewna, ciało owinięte w biały bawełniany całun, girlandy pożegnalnych kwiatów, a następnie ogień, hymny opłakujących, żar palącego się drewna, unoszący się dym i ostateczne rozrzucenie prochów po powierzchni rzeki. Jak powiadają hindusi, woda jest czymś więcej aniżeli tylko odbiciem słońca na jego powierzchni. Podobnie rzeczywistość jest czymś więcej, aniżeli tylko tym, co jawi się przed naszymi oczami.
Buddyzm
Świątynie buddyjskie są bez wątpienia jednymi z najpiękniejszych na świecie. Obszerne, proste i do głębi przejmujące, ale niemal wyłącznie służące mnichom i kapłanom, w rękach których się znajdują. Za pozwoleniem mnichów odwiedzający mogą obserwować obrzędy — ale nie mogą w nich brać udziału: wszystko bowiem to, co czynią mnisi, służy ich własnemu duchowemu rozwojowi.
Pielgrzymi podążający do buddyjskich sanktuariów czy świątyń starają się przybyć tam w jednym z czterech ważnych dni w każdym miesiącu. Owe cztery dni wyznaczane są przez cztery fazy księżyca, a najbardziej pomyślnym jest ten, w którym wypada pełnia. W świętym miejscu składa się wiązankę kwiatów, ofiarowuje mnichom żywność w ramach jałmużny, zapala lampki reprezentujące oświecenie oraz pali kadzidło symbolizujące czystość. Po tych obrządkach, należących do podstawowego kanonu rytualnego, następują bardziej zindywidualizowane formy manifestowania wiary. Jeden pielgrzym może, na przykład, powtarzać pięć przykazań: nie zabijaj, nie kradnij, nie kłam, nie cudzołóż i nie pij alkoholu; inny może powtarzać wybrane sentencje z powiedzeń Buddy lub recytować zasady Ośmiorakiej Ścieżki. Zgodne jest to z buddyjską filozofią, która nie nakłada obowiązku wypełniania ustalonego rytuału obrządku kultowego.
Pałac Potala
W czasach przed brutalną chińską inwazją i okupacją Tybetu, rozpoczętą w 1951 roku, tysiące pielgrzymów wyruszało na długą i trudną wędrówkę do świętego miasta Lhasy, gdzie na górze Potala, czyli „Górze Buddy" znajdował się największy buddyjski monaster na świecie oraz pałac dalajlamy, reinkarnowancgo duchowego przywódcy Tybetu.
W tej rozległej, 13-piętrowej budowli z XVII wieku znajdowało się ponad 100 kaplic, 10 000 ołtarzyków i 20 000 posągów, tony srebra ł złota, zdumiewające groby, malowidła na murach oraz - w Świątyni Dżobok'ang - olbrzymi, wysadzany klejnotami posąg Buddy. Niestety, w czasie rewolucji kulturalnej tybetańscy buddyści doświadczyli ostrych represji ze strony Chińczyków. Ten trudny okres przetrwały jedynie nieliczne monastery.
Borobudur
Borobudur, największa buddyjska świątynia na świecie, znajduje się na największej indonezyjskiej wyspie — Jawie. Borobudur znaczy „wielu Buddów". Jest to „świątynia nauki", przekazująca buddyjskie przesłanie w formie wizualnej. Znajduje się tam szereg posągów Buddy, ukazanego w odmiennych pozach, lub z dłońmi wyrażającymi różne rytualne gesty, ilustrujące kolejne aspekty jego nauki.
Olbrzymia budowla, robiąca jeszcze większe wrażenie z racji swej lokalizacji na wzgórzu, reprezentuje górę Meru: szczyt z czystego złota, na którym, według mitologii indyjskiej, spoczywa w równowadze cały wszechświat. Borobudur to rodzaj tarasowej budowli zmniejszającej się ku górze. Pięć niższych tarasów, zbudowanych na planie kwadratu, reprezentuje świat materialny. Nad nimi znajdują się trzy okrągłe tarasy reprezentujące świat ducha. Pielgrzym, w poszukiwaniu oświecenia, wspina się najpierw po stromych schodach kamiennych do obecnych ziemskich tarasów reprezentujących świat materialny. Droga procesyjna wiedzie następnie dookoła każdego tarasu, zawsze w prawą stronę, by pozostawać w harmonii z przepływem duchowej mocy, do następnych schodów i dalej do góry na następny taras. Gała droga liczy 5 kilometrów, a pokonując ją przechodzi się wzdłuż ścian pełnych wspaniałych kamiennych rzeźb i reliefów ukazujących zdarzenia z życia Buddy — razem ponad 1500 paneli. Na samej górze, w centrum najwyższego tarasu, mieści się najważniejsza ze wszystkich kopuł, kryjąca posąg Buddy wyobrażający ostateczne osiągnięcie nirwany.
Ks. Adam Kolenkiewicz
Bibliografia:
- Pielgrzymki świata, G. Target, Warszawa 1997.
- Religia Encyklopedia PWN, red. T. Gadacz B. Milerski, Warszawa 2001.